• Henrik Haupt

Antarktis køretøjer i Belgien: Expedition Antarctica

Opdateret: juli 14


Forladte Antarktis køretøjer

Godt skjult i en garage i Belgien, står der tre amerikansk produceret Sno-Cats Antarktis køretøjer og forfalder. De var på Antarktis ekspedition i 1966, der var et samarbejde mellem Holland og Belgien. Garagen er ikke forladt i den forstand, og ejeren kommer forbi engang imellem og ser til dem. Han har sat sit telefonnummer på et skilt ved siden af den åbne dør, som man kan ringe til og få tilladelse til at se dem. Der er også opsat en spand, hvis du vil donere lidt Euro til køretøjernes bevarelse, eller hvad nu ejeren tænker de skal bruges på.

Stedet er virkelig dårligt beskyttet, og desværre har det haft nogle konsekvenser for de ellers ret specielle køretøjer, der efter min mening burde have været på museum for længe siden.


En ret sjov detalje jeg sidenhen har fundet frem til, er at ejeren af køretøjerne er Tony Van Autenboer. Tony var leder af flere Belgiske ekspeditioner til Antarktis mellem 1957 og 1970, efter hjemkomsten fra Antarktisk fik han køretøjerne fragtet til sin lade, og havde gennem en del år stadig et håb om at de skulle med på endnu en ekspedition.

Køretøjerne blev i laden flere gange startet op, så man minimerede risikoen for at de ville blive ubrugelige med tiden. Køretøjerne kom dog aldrig med på ekspedition igen, og bliver forhåbentligt en dag kørt på museum for at blive bevaret. Men i dag er det stadig Tony der har køretøjerne opbevaret, og derfor også ham man kan ringe til hvis man vil have lov til at se dem.


Jeg har fundet et par billeder med samme type maskiner, dog brugt på en anden Antarktis ekspedition.

Antarktisk ekspedition
Antarktisk ekspedition

TinTin tegneren Hergé

En interessant detalje ved de Sno-Cats fra 1966 jeg fandt i garagen, er at logoet er tegnet af Hergé, der mest er berømt for at tegne TinTin.

Denne virkelig enestående detaljer betyder at logoet er ret værdifuldt, og desværre har nogen derfor valgt at skære logoet ud på et par af maskinerne. Derfor gør det endnu mere ondt at se dem opbevaret i en garage, uden den desværre nødvendige beskyttelse.

Hergé designede første gang tilbage i 1957 flaget, og logoet til den Belgiske Antarktisk ekspedition.

Logo tegnet af Hergé på disse forladte Antarktis køretøjer
Forladte Antarktis køretøjer

Heldigvis er ikke alle logoerne skåret ud af dem, og det gav virkelig noget ekstra til de i forevejen fascinerende køretøjer, at kunne forevige dem stadig med det originale logo. Ud over maskinerne lå der lidt forskellige reservedele, og udstyr der havde været benyttet på ekspeditionen.

Jeg har læst lidt forskellige tekster skrevet af Tony Van Autenboer, som beskriver livet på ekspeditionen, og det har virkelig været barske forhold de har arbejdet under. Som eksempel var der så koldt i vintertiden, at de her Sno-cats var ret vanskelige at starte op. Så der måtte man for at forhindre skader, tage nogle varme apparater med ud til at forvarme motorene, inden de kunne blive startet rigtigt op.

Forladte Antarktis køretøjer
Udstyr fra Antarktis ekspeditionen i 1966

Garagen som bliver kaldt Expedition Antarctica var fyldt så godt op med materiel, at det næsten så ud som om at garagen var bygget rundt om maskinerne. Så jeg var en smule udfordret for at få dokumenteret disse ret unikke køretøjer, men en fantastisk oplevelse var det.

Ingen komfort i disse gamle Antarktisk køretøjer